Da sto en lovkyndig fram og ville sette Jesus på prøve. «Mester», sa han, «hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» «Hva står skrevet i loven?» sa Jesus. «Hvordan leser du?» Han svarte: « Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» Da sa Jesus: «Du svarte rett. Gjør det, så skal du leve.» Men han ville rettferdiggjøre seg selv og spurte Jesus: «Hvem er så min neste?» Jesus tok dette opp og sa:
«En mann var på vei fra Jerusalem ned til Jeriko. Da falt han i hendene på røvere. De rev klærne av ham, skamslo ham og lot ham ligge der halvdød. Nå traff det seg slik at en prest kom samme vei. Han så ham, men gikk utenom og forbi. Det samme gjorde en levitt. Han kom, så mannen og gikk rett forbi. 33 Men en samaritan som var på reise, kom også dit hvor han lå, og da han fikk se ham, fikk han inderlig medfølelse med ham. Han gikk bort til ham, helte olje og vin på sårene hans og forbandt dem. Så løftet han mannen opp på eselet sitt og tok ham med til et herberge og pleiet ham. Neste morgen tok han fram to denarer, ga dem til verten og sa: ‘Sørg godt for ham. Og må du legge ut mer, skal jeg betale deg når jeg kommer tilbake.’
Hvem av disse tre synes du nå viste seg som en neste for ham som ble overfalt av røvere?» Han svarte: «Den som viste barmhjertighet mot ham.» Da sa Jesus: «Gå du og gjør som han.» (Luk 10,25-37)
Hvem er du i
denne fortellingen? Når vi hører en slik kjent fortelling, har vi ofte noen
bilder av hva som spiller seg ut, og kanskje ser vi for oss mer enn det som
faktisk står i teksten, fordi vi har hørt den mange ganger. Kanskje har vi lest
bildebøker som barn, kanskje vært med på en dramatisering i konfirmanttiden,
hørt den fortalt og prekt over mange ganger. Og det føles selvfølgelig å lese
denne tekst i dag, når Kirkens bymisjon og arbeidet deres for inkludering og
fellesskap står i sentrum. Men kan denne kjente fortellingen åpnes opp så vi
oppdager noe nytt? En måte å nærme seg en bibelfortelling på, er å se på de
forskjellige personene i fortellingen, hvilke er de, hva skjer her fra deres
ståsted. Og kan jeg sette meg inn der – og hvordan kan jeg tenkte om livet og
troen mitt, om jeg er på forskjellige posisjoner i lignelsen? Hvordan blir
denne fortellingen, om jeg tenker at jeg er den lovkyndige som stiller
spørsmålet til Jesus, eller om jeg er mannen som blir slått ned, de som går
forbi, eller samaritanen? La oss gjøre en tankelek, og stanse litt ved de
forskjellig personene.
Den
lovkyndige, juristen, den rettroende og lærte, kommer til Jesus med et
spørsmål. Her, som i mange andre tilfeller i evangeliene, står det noe om
hensikten hans, at han ville sette Jesus på prøve. Altså at utgangspunktet i
spørsmålet ikke var att han faktisk ville høre og lære, men se om Jesus kunde
svare slik han syntes var riktig, eller lure Jesus til å si noe feil. Den
lovkyndige mannen blir sannsynligvis utfordret av Jesus, fortellingen er jo
svaret på hans oppfølgende spørsmål om hvem som er hans neste, og svaret må ha
vært nesten sjokkerende. Den urene, den som er utenfor blir satt opp som
forbildet, men etter fortellingen kan den lovkyndige ikke annet enn å svare at
det er den som viser barmhjertighet. Vi får ikke vite hva som skjedde etterpå
eller hvordan han reagerte. Kanskje avfeiet han Jesus og mente han ikke var å
lytte til, fordi han sa noe så urimelig. Eller så ble møtet med Jesus et
vendepunkt der han begynte å se ting på andre måter. Det er nok nesten
vanskelig for oss å skjønne hvor radikalt, og nesten galt, dette måtte ha
hørtes ut for den lovkyndige.
Se kommer
selve liknelsen. Her er tre hovedkarakterer/grupper: Den som blir slått ned, de
som går forbi, og samaritanen. For så vidt også røverne, og verten på
herberget, men vi lar de stå til side for nå.
Mannen som
blir slått ned, får vi ikke vite så mye om. Men det er ikke vanskelig å sette
seg inn i hans posisjon. Erfaringen av vold, i fysisk forstand eller andre
typer av vold, er dessverre noe mange av oss har erfaring med. Eller frykten
for vold. Mange har erfart å bli slått ned, om ikke fysisk så ved andre måter –
å bli møtt med fordommer, å blitt tatt fra muligheter i livet, å bli krenket.
Noen møter det særlige vold som rasisme og hat innebærer. Det finnes en risiko
i å lese denne delen av teksten for raskt, at mannen som blir slått ned kun er
et grep for å fremstille de andre personenes handlinger og valg. Men vi kan
godt stanse et sekund her: i sentrum for fortellingen står erfaringen av vold,
av krenkelse, å bli fratatt alt. Det er en dypt menneskelig erfaring, og vi vet
alle at selv om vi prøver å sikre oss på alle mulige måter, er risikoen alltid
der. Hva vi har av både materielle ting, helse og verdighet, kan bli tatt fra
oss – av noen som vill oss ille, eller av uhell og dårlige omstendigheter. Det
kan være du og jeg. Samtidig som det er sant at det kan ramme hvem som helst,
når som helst, er det også sant at risikoen for å rammes er høyere for noen. Og
der er også en urettferdighet; den som allerede har lite, den som allerede
lever i marginen av samfunnet, den som allerede lider under avhengighet,
fattigdom, utenforskap, den løper også større risiko å rammes av vold og
krenkelser.
Når mannen
ligger der, slått ned og frastjålet alt inkludert sin verdighet, kommer noen
forbi. På en måte kan de sies å være hovedkarakterer i fortellingen – i hvert
fall er disse til beskrivelsen mest lik mannen som stilte det opprinnelige
spørsmålet til Jesus. Presten og levitten, de fromme, lovkyndige og de som
skulle være forbilder i samfunnet. Vi får ikke noen forklaring for hvorfor de
går forbi – kanskje fordi de hadde blitt rituelt urene om de rørt ved den
blødende mannen. Uansett viser de ikke barmhjertighet eller medfølelse, lar
sine egne behov, eller rutiner eller usikkerhet, styre handlingene og valget
sitt mer enn mannens behov for omsorg. I denne fortellingen vil nok ikke noen
av oss være disse to, men i virkeligheten har nok dere, slik som jeg, mange
ganger helt konkret gått forbi noen som tigger, eller ser ut til å være rusa
uten å spørre om de trenger hjelp.
Kanskje har dere også som jeg noen ganger latt være å spørre noen vi
møter om hvordan ting er, fordi det blir altfor vanskelig å hjelpe til med noe,
og da er det enklere å ikke vite. Vi kan ikke hjelpe alle, eller gjøre alt hver
gang. Men fortellingen utfordrer oss til å huske på at vi kan gjøre noe. Det
enkle og bekvemme er noen ganger lett å rasjonalisere for oss selv som rimelig
eller avveiet eller godt nok, når det faktisk er noen som trenger oss.
Så er det
samaritanen. Forbildet, den som gjør det vi alle vet egentlig er det rette og
det som trengs. Som rammes av inderlig medfølelse – for øvrig et uttrykk som
flere ganger i evangeliene blir brukt om Jesus, at han rammes av inderlig
medfølelse for mennesker han møter. Han går utenom hva som er forventet, både i
tid, i omsorg, i penger for den han møter som trenger ham. Han går langt i
nestekjærligheten, lar den blomme ut. En av de viktige poengene til Jesus, og
det som er utfordrende for den lovkyndige som stiller spørsmålet, er jo at
samaritanen er enn som er utenfor det jødiske samfunn – en som de mente var
uren, som hadde feil religion eller måte å be på, og som de så ned på. At Jesus
løfter opp den som er utenfor til et forbilde, kan vel sies å være en
grunnpoengene til fortellingen og det som ofte blir oppfattet som sensmoralen.
Og det er ikke feil i det hele tatt. Men det går å se lytt dypere på dette. Det
er lett i relasjon til forskjellige typer av hjelpevirksomhet eller diakoni
eller omsorg, uansett om det er i menigheter eller organisasjoner eller mellom
mennesker mer uorganisert, å begynne å tenke i oss-og-dem-kategorier. At det er
noen stakkarslige det er synd om som trenger hjelp, og så er det vi sterke og
rike og snille som skal hjelpe. Det høres teit ut når jeg sier det høyt, men
tankefiguren er sterk. Jeg tenker at Jesus på en måte utfordrer dette med
fortellingen. Samaritanen hjelper ikke mannen fordi han er moralsk høytstående
og skal gi bort litt av sitt overflod. Han rammes av inderlig medfølelse. Han
har erfaring med utenforskap og å bli sett ned på. Sikkert har mange gått ham
rett forbi. Han deler av sitt eget, og møter mannen der han er med det han
trenger. Det samaritanen gjør, er ikke å være snill, men å leve ut sin tro og
kjærlighet i handling. Ved å gjøre ikke det som er enklest, emn det som trengs,
blir han også et bilde av Guds kjærlighet.
Vi kan sette
oss inn i hver og en av disse posisjonene i fortellingen. Vi kan på en måte
være alle i fortellingen, og den sier kanskje forskjellige ting til oss,
avhengig av hvor vi setter inn oss selve i fortellingen. Selv om fortellingen
er så kjent at den nesten er slitt, tror jeg at den fortsatt kan utfordre oss,
om vi lar den.
Jeg vil
avslutte med et siste perspektiv, som jeg også tror trengs. Alle liknelser til
Jesus, handler også om ham selv, og om Gud. De er ikke kun moralske forbilder,
men sier også noe om hvem Gud er i Jesus. Og selv om det sikkert går å lese på
forskjellige måter, tenker jeg at Jesus i denne fortellingen fremst er mannen
som blir slått ned. Dels som et frempek, til at han om ikke lang tid skal bli
slått ned, fratatt alt, bli kreket og hånet og forlatt av vennene sine. Men
også at det betyr, at når vi blir slått ned og kreket, er det en erfaring som
Jesus deler. I tilværelses avgrunn, når vi er på bunn, i smerten og lidelsen og
krenkelsen, der er vi ikke alene. Jesus er der sammen med oss.
Når vi går
smertens vei, har Jesus gått der før oss. Vår Gud bærer også sår, vet hvordan
volden føles, har sett både ondskapen og lidelsen i øynene. Den
nestekjærligheten som Jesus løfter frem, er ikke noen moralsk overlegen
snillhet, men å dele smerten og livet, båret av den kjærlighet som bar ham og
som er sterkere enn døden. Vi får også hvile i den kjærligheten, og den
kjærligheten er det som kan drive oss til å ikke velge de enkle veiene, men la
oss ramme av både inderlig medfølelse og hellig harme når det trengs, for å
dele både ressurser og liv med hverandre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar