tirsdag 11. januar 2022

Hvem er Jesus?

 Preken på andre søndag i åpenbaringstiden, 9 januar 2022, gudstjeneste med dåp i Ringsaker kirke. Dagens øvrige tekster som nevnes i preken er Jesaja 53,6-9 og Kolosserbrevet 1,15-20

Dagen etter ser han Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! Om ham var det jeg sa: Etter meg kommer det en mann som er kommet før meg, for han var til før meg. Jeg kjente ham ikke, men for at han skal bli åpenbart for Israel, er jeg kommet og døper med vann.» Og Johannes vitnet og sa: «Jeg så Ånden dale ned fra himmelen som en due, og den ble værende over ham. Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, sa til meg: Ham du ser Ånden dale ned over og bli hos, han er det som døper med Den hellige ånd. Jeg har sett det, og jeg har vitnet: Han er Guds Sønn.» (Johannesevangeliet 1,29-34)

Hvem er egentlig Jesus? Det kan man si er hovedspørsmålet i Åpenbaringstiden, som er den del av kirkas år vi er inne i nå. Mellom juletid og fastetid leser vi tekster om hvordan Jesus Kristus blir åpenbart i verden – ikke bare mennesket Jesus, men også Kristus som viser Guds herlighet. Og den første av disse søndagene etter selve Åpenbaringsdagen, leser vi om Jesu dåp.

Det var nok litt annerledes når Jesus ble døpt, enn når F her ble døpt før en liten stund siden. Ikke bare fordi F kun er noen måneder mens Jesus var voksen, men også fordi det skjedde utendørs i en elv, der han nok steg helt ned, og ikke bare fikk vann på hodet. Sikkert var det ikke så mange bunader og det ble neppe kake etterpå. Men vannet er det samme, og Guds Ånd er den samme. Selv om vi kanskje ikke så Guds Ånd komme ned som en due i dag, så er det kirkas tro at Guds ånd er til stede i alle dåp.

Dåpen var starten på Jesus offentlige virksomhet, og når døperen Johannes kjenner ham igjen eller skjønner hvem han er, så er det første gang Jesus som voksen viser noe av Guds herlighet, viser at han er mer enn en taler og læremester. Snart etter dette skal han kalle disipler, han skal gå rundt og møte mennesker, gjøre under og fortelle om Guds rike. Og til slut vise hvem han er fullstendig, ved sin død og oppstandelse.

For allerede her, i starten, er koblingen der. Se Guds lam, er ordene som døperen Johannes bruker i fortellingen fra Johannesevangeliet. Bildet knytter an til offerlammet, men kanskje fremst til profeten Jesajas ord om Herrens lidende tjener, som likt en sau eller et lam i stillhet tar på seg alles lidelse. Allerede i starten av sitt virke, peker det fremover, mot korset.

Og sånn er det med Jesus. Der han går rundt og møter mennesker og preker, så er han samtidig et menneske på alle måter med alle sider det har med seg. Og samtidig er han Gud selv. Han bruker vanlig språk og bilder og har de begrensninger som en kropp gir. Og samtidig åpner han veien til Guds rike, lar glimt av evighetens herlighet lyse inn i verden.

Akkurat dette er veldig flott formulert i salmen vi straks skal synge [norsk salmebok 104]. Der beskrives Jesus i hvert vers som Guds dyrebare Ord. Det knytter jo an til starten på Johannesevangeliet som vi leser i jula, at ordet blir kropp og bor iblant oss. Jesus er Ordet som var i begynnelsen, utenom tid og rom, slik som også Paulus beskriver i dagens andre lesning: den førstefødte før alt det skapte, Han er før alt, og i ham blir alt holdt sammen. Dette evige, dyrebare ord som blir født som en liten baby i jula. Det evige ordet som blir menneske og dermed kan forsone hele verden med Gud selv. I salmen beskrives akkurat dette ved forskjellige scener fra Jesu liv, hvordan dette dyrebare ord ligger gjemt i Josefs store trøye, møter mennesker og ber for de som sårer ham, og til slutt bryter ut av tomheten og sorgen.

Spørsmålet for Åpenbaringstiden er hvem Jesus er. Det lar seg ikke svare på i et enkelt svar, fordi det er mange sider ved Jesus som viser på hvem han er, hvem Gud er, og hva Gud vill med verden og livene våre. Det svaret kommer man nærmere gjennom å følge Jesus heller enn ved noen korte setninger, og dåpen er akkurat en slik invitasjon å følge Jesus. Slik som dåpen var starten for Jesus virksomhet, er dåpen starten på det kristne livet, og en invitasjon til å følge ham. Da kan vi oppdage flere og flere svar, flere og flere dyp i Kristi herlighet og Guds kjærlighet til oss. Og en formulering av det svaret, får vi også i refrenget til salmen:

Han er her når vi synger,
han gir liv, lek og latter,
himmelrikets skjulte skatter.
Og vi ser: Gud er god.


Ingen kommentarer: