Denne
dag i kirkeåret kalles Aposteldagen, og mitt i treenighetstiden
forlater vi den grønne liturgiske fargen og bruker den røde – som
er åndens og martyrenes farge. I dagens tekst står apostelen Peter
i sentrum, men aposteldagen handler om hele kirken.
Når
vi snakker om kirken til hverdags, tenker nok mange enten på selve
kirkebygget, der vi befinner oss nå, eller på organisasjonen Den
norske kirke, som akkurat nå er i en forandringsfase fra å ha vært
en del av staten, til å bli et frittstående trossamfunn. Kirken er
både bygget og organisasjonen, men også mye mer. Kirken er ikke
bare en organisasjon eller forening som alle andre.
Jeg
vet ikke om dere tenkte på det da vi rett før dåpen leste
trosbekjennelsen, men der var faktisk kirken med. Jeg tror på en
hellig allmenn kirke. Det høres kanskje litt rart ut når man løfter
det ut av sammenhengen. Vi sier att vi tror på Gud skaperen, på
Jesus og på den hellige Ånd. Men at vi tror på kirken på samme
måte? Kirken fins jo åpenbart der som et historisk og sosiologisk
faktum.
Att
vi bekjenner troen på kirken, handler nettopp om at kirken er noe
mer enn ett bygg, noe mer enn en organisasjon, noe mer enn det
historiske og sosiologiske som det går an å telle og beskrive. Det
handler om at vi tror at kirken er på en spesiell måte. En, hellig,
allmenn kirke, sa vi. I den andre versjonen av trosbekjennelsen
beskrives den med ett ord til: apostolisk. Det fi
ns mange
forskjellige kirker i verden, men allikevel er det på en måte en
eneste – vi hører sammen med kristne i andre tider og på andre
plasser i verden. Kirken er over hele verden ett fellesskap som er
større.
Jeg
tror nok ikke at Peter så for seg at det skulle gå flere tusen år
da Jesus gav ham oppdraget å bygge hans kirke, eller at han så for
seg hele den verden som kirken har nådd ut til. Og oppgaven ble jo
ikke gitt til Peter alene, for da han svarte på Jesus spørsmål,
hvem sier dere at jeg er, så svarer han for hele gruppen av
disipler. Peter får likevel en særstilling i å lede kirken.
I
denne korte teksten får vi vite noen sentrale ting om kirken. For
det første, at den ikke er et helt menneskelig påfunn, siden den er
danna på oppdrag av Jesus selv: Jesus sier att det er han som skal
bygge sin kirke på klippen, Peter. For det andre, at kirkens grunn
er troen på og bekjennelsen til Jesus. Uten troen og bekjennelsen
blir kirken bare en sammenslutning som andre. Vi får og vite at den
troen på, eller forståelsen av, at Jesus er Messias, ikke er noe
som Peter finner ut selv. Nei, troen er en gave fra Gud. Så kommer
en ting som kanskje det er litt mindre selvfølgelig vad det betyr,
om himmelrikets nøkler og at det som blir bundet eller løst på
jorden og er bundet eller løst i himmelen. Det har ofte blitt tolket
som at Peter, og dermed apostlene og kirken, har makt og mulighet til
å tilgi menneskenes synder. Seinere i evangeliene og berettelsene
blir apostlene gitt andre oppgaver: å dele nattverd, å døpe og å
lære opp. Men det er en sentral del av kirkens oppgave å bringe
tilgivelse, nåde og befrielse til mennesker.
Jesus
sier at Peter er klippen som han skal bygge sin kirke på. Dette er
sannsynligvis en referanse til tempelklippen, den plass der det
hellige møter det menneskelige. Men klippen er et menneske, ikke en
stein eller en geografisk plass. Kristi kirke er ikke bare et
spesielt sted for ett spesielt folk på en spesiell plass – den er
et fellesskap. Peter kom fra samme folk som Jesus, men snart fantes
kristne i forskjellige grupper og forskjellige steder og det ble
fortalt om Jesus på forskjellige språk. Teologer har kalt det for
evangeliets grunnleggende oversettbarhet – Jesus snakket arameisk,
men evangeliene ble skrevet på gresk, vi har alle møtt fortellingen
om Jesus i oversettelse. Det betyr og att kirken kan, og må, anta
forskjellige språklige og kulturelle former for å Gjøre seg
forståelig på enhver plass til enhver tid, for å bli en plass der
Gud og mennesker møtes.
Kirken
får sitt liv gjennom Jesus. Den er et fellesskap – men mer enn en
forening av mennesker. Den er bygget på et oppdrag, men er mer enn
en virksomhetsplan eller en forretning med en eneste ting på
dagsorden. Det er i fellesskapet med Jesus, i å dele sakramentene,
forkynne Guds ord og tjene mennesker at kirken blir til som kropp i
verden. Og der har vi alle en oppgave. Kirken har sin grunn i Jesus,
men uten mennesker som utfører hans oppdrag hadde ikke kirken vært
alle disse ting.
Her
er kanskje det mest interessante i dagens tekst, det som ikke står
der. Nemlig at Peter ikke alltid klarte sin oppgave så bra som han
ville. Han var lederen for disiplene, han var ambisiøs og lovte å
aldri svike Jesus. Men når det virkelig ble alvor, da Jesus ble tatt
til fange for å bli dømt, fornekta Peter Jesus tre ganger. Peter
var ikke så klippefast som han selv håpet. Men Peter fikk mulighet,
etter Jesus oppstandelse, til å be om tilgivelse og da gav Jesus ham
oppdraget på nytt.
Jesus
har oppgaver for oss. For at kirken skal kunne være et sted for
fellesskap, befrielse og tilgivelse, for møter mellom Gud og
menneske, så trengs vi alle. Og vi trenger ikke være perfekte –
det kan ingen være. At kirken er hellig, og det helliges samfunn,
betyr ikke ufeilbar eller at bare de som lever opp til idealbildene
av kristent liv får være med, eller ha en oppgave. Tver tom. Peter,
med all sine brister fikk lede kirken i dens første tid. Vi har alle
våre svakheter og styrker, hver våre lengsler og håp, og i dag får
vi alle bidra med det vi har, det vi kan, og det vi vil i kirken. Men
vi trenger ikke gjøre det alene eller bare av vår egen kraft. Med
Guds ord, guds ånds nærvær og på Jesu oppdrag klarer vi mer enn
vi gjør på egen hånd. Og vi får stole på att Guds kjærlighet
bærer oss og tilgir oss de dager da vi mislykkes. Sammen med
hverandre, og sammen med Guds ånd, er kirken mer enn summen av
menneskene i den, og der er vi båret og får bære hverandre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar